PAREMPI AAMURUTIINI - STARTTI TEHOKKAASEEN PÄIVÄÄN

Jatkuva väsymys, nälkäkiukut ja koko päivän kestävä ylivireystila sai mut kyseenalaistamaan elämäntapojani. Kovin syvältä ei tarvinnut ongelmia lähteä onkimaan, sillä olin jo osannut päätellä aamurutiinini olevan kaikkea muuta, kuin toimiva ja tasapainoinen. Nukuin pitkälle päivään, jätin aamupalan syömättä ja pyhälsin kahvin voimin töiden pariin. Väsynyt, voimaton ja tehoton.

Muutokseen ryhtyminen oli helppoa, mutta sen toteuttaminen ei niinkään. Mulla oli tarkka visio siitä, miltä haluaisin aamujeni näyttävän, mutta tapojen muuttaminen ei ollutkaan niin helppoa. Elämäntapamuutosta aloittaessa, saattaa innostuksissaan asettaa tavoitteet liian korkealle. Eli jos pystyt samaistumaan alussa kuvailemaani paniikkiaamuun, en ehkä suosittele asettamaan tunnin hikijumppaa ensimmäiseksi tavoitteeksi aamutuimaan. Jos tavoitteet ovat alussa liian korkealla ja luistamisia tulee usein, menetät motivaatiosi ja saatat taantua takaisin jo huonoksi todettuihin tapoihin. Sinulla on aikaa kehittää aamurutiiniasi koko elämäsi ajan, aloita siis pienistä jutuista.

Parin viikon ajan kokeilin erilaisia muutoksia tapoihini, isompia ja pienempiä. Lopulta löysin itselleni sellaisen aamurutiinin, joka ei painosta mua mihinkään ja starttaa päiväni tarvitsemallani tavalla. Rutiinit eivät ole vankila, niistä voi aina tilanteen tullen luistaa. Ne kuitenkin asettavat hyvät raamit sille, miltä haluat elämäsi näyttävän ja tuntuvan. Tällainen on mun aamurutiini.

Aikainen herätys

Pyrin nukkumaan aina 8 tuntia. En enempää enkä vähempää. Taidan olla jopa tarkempi siitä etten nuku liikaa, kun siitä, että nukkuisin tarpeeksi. Mun päivä menee ihan pilalle, jos olen nukkunut liian paljon. Haluan herätä mahdollisimman aikaisin ja siksi herätyskello soi joka päivä joko kahdeksalta tai yhdeksältä. Sitä aikaisempi herätys on mulle liian aikaisin.

EI torkuttamiselle

Luin jostain, että torkuttaminen on päivän ensimmäinen epäonnistuminen. Se on ehkä vähän raju ilmaisu, mutta siinä piilee pieni totuuden siemen. Olen edelleen kova torkuttamaan, luulen sen johtuvan siitä, että haluaisin herätä aikaisemmin, mitä saamani unen määrä sallisi. Tässä on siis edelleen harjoittelemista, mutta se on ehdottomasti asia mistä haluankin oppia eroon.

Luonnonvaloa ja raitista ilmaa

Herään aikaisin, koska haluan nauttia mahdollisimman paljon valoa päivän aikana. Avaankin heti herättyäni verhot ja tuuletusikkunan. Raitis ilma tekee hyvää heti aamusta ja samalla sänky tuulettuu hetken ennen petaamista. Jos Seeti jää vielä nukkumaan, niin teen saman olohuoneessa ja ryhdyn tuuletushommiin makkarin puolella vasta kun kaikki on jalkeilla. Jos kelit sallii, juon aamukahvin parvekkeella.

Venyttely ja kuntoilu

Haluan herätellä kehoni uuteen päivään, joten heti ylös noustuani käytän koiran ulkona ja joogaan 10 minuutin ajan. Toivoisin motivoituvani kuntoilemaan pidempään, mutta mä en vaan saa sitä toimimaan. Teen sen mielummin iltaisin.

Ruoansulatuksen herättäminen ja vitamiinit

Herätän ruoansulatukseni juomalla lasillisen huoneenlämpöistä sitruunavettä. Samalla nappaan mun vitamiinit ja lisäravinteet, syön päivän aikana B12-, C- sekä D-vitamiinia, kalkkia, sinkkiä ja biotiinia. L-Teaniinia otan kahvin seassa, jos koen aamulla ahdistusta tai stressiä ja iltaisin, jos ylivireys vaikeuttaa rentoutumista. Rautakuurin otan runsaiden kuukautisten aikana.

Monipuolinen aamupala

Olenkin aiemmin puhunut suhteestani aamupaloihin, onneksi olen vihdoin oppinut nauttimaan niistä. Huomaan niin massiivisen eron päivissä joina olen syönyt aamupalan ja niissä, kun olen jättänyt sen syömättä. Aamupalan syötyäni, olen skarppi heti aamusta ja jaksan lounaaseen asti ilman nälkäkiukkua tai huonoa oloa. Jaoin mun lemppari aamupalat tässä postauksessa. Vilkaise se, jos kaipaat inspiraatiota aamusyömisiin.

Vaihtoehtoja ruutuajalle

Yritän välttää teknolgiaa aamuisin mahdollisimman pitkään. Teen töitä tietokoneella ja puhelimella, joten näyttöä tulee tuijotettua ihan koko päivä. Aamuisin tykkään lukea kirjaa, mutta nyt uuden kirjan uupuessa olen kuunnellut äänikirjoja ja podcasteja.

Self care

Otan aamuisin ihan kunnolla aikaa "aamutoimille". Hampaiden pesulle, ihonhoidolle ja hiusten harjaamiselle. Öljyt ja seerumit saa ihonhoidon tuntumaan pieneltä jokapäiväiseltä hemmotteluhetkeltä, vaikkei se sitä varsinaisesti olisikaan.

Laittautuminen

Vaikka teen töitä kotona, niin tykkään laittautua kuin olisin lähdössä töihin. Verkka-asussa hengailu ei saa mua niin helposti "työmoodiin".

Hyvä fiilis

Haluan, että aamuni alkavat hyvällä fiiliksellä. Tällaisia hyvän mielen juttuja mulle on jokapäiväinen viherkasvien helliminen, hyvä aamukahvi, sängyssä halailu, musiikki ja aamujooga. Vaikka välttelen ruutua aamuisin, niin nautin myös niistä hetkistä, kun vapaa-aamuina syödään yhdessä aamupalaa ja katsellaan sarjoja. Kun viritän itseni hyvälle tuulelle, tulee koko päivästä todennäköisemmin kiva.

Motivoituminen / Meditointi

Kun alan siirtyä töiden pariin, aloitan sen Pinterest-seikkailulla. Etsin mielikuvitusta ja kehittelen uusia ideoita, inspiroidun. Yritän luoda motivoituneen ja skarpin olotilan. Jos olen herännyt väärällä jalalla tai olo tuntuu stressaantuneelta, pysähdyn hetkeksi ja teen lyhyen meditaatioharjoituksen. Sen ideana on tyhjentää mieli ahdistavista ajatuksista, jotta voin käsitellä ne sitten helpommin - yksi kerrallaan.

Tavoitteet ja kiitollisuus

Seuraavaksi otan kalenterin esiin. Kirjoitan joka maanantai tavoitteet viikon ajalle ja vilkaisen ne joka päivä ennen töiden aloittamista. Kun näen tavoitteeni konkreettisesti, muistan alitajuntaisestikin edetä niitä kohti. Tavoitteiden lisäksi, kirjoitan joka päivä pari asiaa, joista olen sillä hetkellä kiitollinen. Eikä ne saa olla samoja, kuin aiemmin viikolla kirjoitetut!

To Do -lista

Suunnittelu on tehokkuuden A ja O. Laadin täsmällisen TO DO -listan kaikesta, mitä haluan päivän aikana saada tehdyksi. Mun lista pitää sisällään mm. työtehtäviä, kotitöitä ja itseni hemmottelua. Laadin listan niin, että kaikki tehtävät on jaoiteltu mahdollisimman pieniin osiin. Näin saan yliviivata tehtäviä mahdollisimman paljon ja se motivoi mua aina seuraavan tehtävän pariin.

Hidas siirtyminen töihin

Tarvitsen aamuisin aikaa. Käynnistyn hitaasti, sen olen oppinut hyväksymään ja olenkin luonut aamurutiinini se mielessäni. Siirryn töihin hitaasti ja sitten kun aloitan, olen siinä mukana 110 prosenttisesti. Hidas aamu mahdollistaa mun tehokkaan työskentelyn koko päiväksi.

Olen erittäin kiitollinen siitä, että mulla on mahdollisuus luoda päivärytmi, joka ei pidä sisällään aamuisia deadlineja. Vaikka kaikilla ei ole tietenkään samaa mahdollisuutta, niin uskallan väittää, että kaikki voivat halutessaaan muuttaa aamujaan mielekkäämmiksi. Herääminen puolikin tuntia aikaisempi, tuo ison eron aamun kulkuun. Tärkeintä on tiedostaa mahdollisuutensta ja luoda näkemys siitä, mitä niiden puitteissa voisi mahdollisesti tehdä paremmin. Ihan niitä pieniä juttuja.

- Jasu

Tykkää-merkinnät

Kommentit

SusannaNissinen
SusannaNissinen,
Ihana postaus ja kuvat 😍!
nouw.com/susannanissinen
IP: 82.99.3.229