MIKÄ MINDFULNESS?

Mindfuless, eli tietoinen läsnäolo on hetkeksi pysähtymistä, hetkessä pysymistä ja hetkestä nauttimista. Mindfulness-ajattelu ja mielen harjoittaminen tuo tullessaan valtavasti hy��tyjä ja siksi sitä hyödynnetäänkin niin kotona vapaa-ajasta nauttimiseen, kuin työpaikallakin työn tehostamiseen.

"Parhaimmillaan mindfulness tekee meistä tehokkaita työskentelijöitä ja taitavia elämästä nauttijoita..."

Ihminen on taipuvainen arvostelemaan itseään, musitelemaan menneitä, ahdistumaan tunteistaan ja vatvomaan virheitään. Kiire ja stressi saa meidät helposti suorittamaan elämää ja sillon ne pienet ihanat asiat jäävät huomiotta ja rentoutuminen vaatii yhä suurempia irtiottoja. Mindfulness auttaa hidastamaan tahtia, pysähtymään, keskittymään hetkeen ja nauttimaan niistä pienistäkin jutuista. Se helpottaa pitkän to do -listan suorittamisessa keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan, olemaan tehokas ja läsnä. Parhaimmillaan mindfulness tekee meistä tehokkaita työskentelijöitä ja taitavia elämästä nauttijoita, eli myös tehokkaita palautujia.

MITÄ ON MINDFULNESS?

Loppujen lopuksi, mindfulnessissa eli tietoisessa läsnäolossa on kyse mielentilasta, jossa pyritään keskittymään nykyhetkeen, olemaan vastaanottavaisia ja avoimia. Se ei ole vain yksi asia, vaan se on kokonaisvaltainen ajatusmalli - elämäntyyli, joka perustuu tiedostavaan toimimiseen. Sen tavoitteena on itsensä, ajatustensa ja tilanteiden hyväksyminen ja niiden kanssa toimiminen.

MINDFULNESS ON MUUN MUASSA TÄTÄ:

- hyväksyvää tietoista läsnäoloa

- rentoutusharjoituksia

- itsensä ja omien ajatustensa hyväksymistä

-itsetutkiskelua, itsensä rakastamista ja arvottamista

- syvää, häiriötekijät ulos sulkevaa keskittymistä

- hetkestä nauttimista ja hetkeen pysähtymistä

- työskentelymetodi

-stressinhallintamenetelmä

- meditointia, hetki itsensä kuunteluun

MINDFULNESSIN HYÖDYT

Mindfulness-ajattelu tuo mukanaan valtavasti eri tilanteisiin sovellettavia hyötyjä ja monet niistä vaikuttavat elämään monella eri osa-alueella. Esimerkiksi stressin hallinta vaikuttaa oleellisesti yöuniisi ja yleiseen jaksamiseen.

Jutun juju on itsensä kuuntelemisessa, reaktioiden tunnistamisessa ja niiden mukaan toimimisessa. Kun tunnet itsesi läpikotaisin, tiedät minkälaisen henkilön kanssa elät. Kääntämällä "heikkoutesi" vain yhdeksi luonteenpiirteeksesi muiden joukossa, voit halutessasi lähteä muuttamaan sitä tai vaihtoehtoisesti elää se hyväksyttynä osana itseäsi. Itse elän nälkäisenä kiukustuvassa kehossa, tätä puolta en ole saanut kitkettyä itsestäni, joten olen oppinut hyväksymään sen ja nykyään kannan mukanani välipaloja. Ja tämä on vain yksi itsetutkiskelun tuloksena tullut ahaa-elämys.

MUUTAMIA MINDFULNESSIN HYÖTYJÄ:

- Opettaa käsittelemään stressiä ja välttämään sitä

- Auttaa rentoutumaan ja palautumaan

- Lisää keskittymiskykyä ja kehittää muistia

- Helpottaa luovaa ajattelua

- Opettaa tuntemaan itsensä paremmin sekä hyväksymään epätoivotut tunteensa ja luonteenpiirteensä

- Lisää positiivista ajattelua ja kehittää itsetuntoa

- Lisää elämäniloa ja auttaa nauttimaan pienistäkin asioista

- Parantaa unen laatua

- Auttaa pysymään läsnä sosiaalisissa tilanteissa ja ottamaan muut ihmiset paremmin huomioon

Tässä lyhykäinen starttipaketti tiedostavan läsnäolon monihaaraiseen maailmaan. En millään saa mahdutettua kaikkea haluamaani yhteen postaukseen, joten tästä aiheesta tulen kirjoittamaan jatkossakin. Ideana olisi käsitellä mindfulnessia ja sen hyötyjä eri tilanteissa kuten työn tekemisessä, stressinhallinnasa ja sosiaalisissa tilanteissa. Tähän loppuun vinkkaan vielä yhden harjoituksen, jolla pääset alkuun. Voit toteuttaa harjoituksen vaikka bussissa matkustaessasi, lenkillä ollessasi, kahvitauolla tai vaikka rauhoittuaksesi ennen esiintymistä.


HELPPO MINDFLUNESS-HARJOITUS ENSIKERTALAISELLE:


HAVAINNOI TILANNETTA/TILAA YKSI AISTI KERRALLAAN

- Pysähdy. Tasaa hengitystäsi hetki, rauhallisesti hengitellen.

- Ala havainnoida tilannetta/tilaa yksi aisti kerrallaan. Aloita helpoimmasta, havaitse viisi asiaa ja jatka sitten seuraavaan aistiin.

Näkö: Mitä näet? Minkä väriset hiukset bussikuskilla on? Onko vierustoverillasi kynsilakkaa? Joko puiden lehdet vaihtavat väriä syksyisen punaisiksi? Havaitse 5 asiaa.

Kuulo: Mitä kuulet? Huristeleeko ulkona autoja? Tuleeko tuo musiikki vierustoverin kuulokkeiden läpi? Kuuletko kellon viisarit? Havaitse 5 asiaa.

Haju: Mitä haistat? Onko sinulla hajuvettä? Entä vierustoverillasi? Havaitse 5 asiaa.

Tunto: Miltä kehosi tuntuu? Miltä vaatteet tuntuvat päälläsi? Miltä sinusta tuntuu? Havainnoi 5 asiaa.

Maku: Mitä maistat? Makuaisti saattaa olla vaikea, joten voit myös keskittyä havainnoimaan sitä, miltä suussasi tuntuu. Onko suussasi haavaumia? Tuntuvatko hampaasi sileiltä? Havainnoi 5 asiaa.

- Jasu

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

Tykkää-merkinnät

Kommentit